Wśród gałęzi prawa próżno szukać oficjalnej kategorii o nazwie „prawo motoryzacyjne”. Prawo motoryzacyjne to jednak umowne określenie norm, które dotyczą uczestników rynku motoryzacyjnego. Są to ogólne reguły prawa cywilnego, w zakresie kwestii takich jak gwarancja udzielana przez dealera samochodowego lub dystrybutora czy rękojmia za wady, z tytułu której odpowiada sprzedawca samochodu. Nawet przy okazji otwierania zwykłego zlecenia serwisowego, warsztat i klient zawierają umowę o usługę serwisową, którą prawnik motoryzacyjny oceni na gruncie kodeksu cywilnego, czasem jako umowę zlecenia a w niektórych okolicznościach – jako umowę o dzieło.
Ponadto dystrybutor samochodów oraz autoryzowany przez niego dealer mają szereg obowiązków wynikających z prawa publicznego. To nie tylko przepisy regulujące parametry techniczne i homologację pojazdów czy warunki techniczne, jakie musi spełniać budynek serwisu. Istotne są także regulacje (zwłaszcza unijne) mające za zadanie ochronę konkurencji na rynku sprzedaży nowych samochodów, jak i na rynku ich serwisowania oraz sprzedaży części zamiennych.
A zatem, chociaż prawo motoryzacyjne nie zostało ujęte w osobnym kodeksie, to jednak branża samochodowa i prawnicy ją obsługujący traktują swoją specjalizację właśnie jako prawo motoryzacyjne. Kancelaria JMS Legal zajmuje się obsługą prawną tego sektora, jako kancelaria prawa motoryzacyjnego operująca na obszarze Trójmiasta.
Dla profesjonalnych sprzedawców i serwisów samochodowych istotne znaczenie mają znajomość i przestrzeganie przepisów prawa motoryzacyjnego. Dealera samochodowego dotyczą reguły specyficzne dla sektora sprzedaży i serwisowania pojazdów (tzw. „Automotive Block Exemption” lub „GVO”). Nie może on jednak tracić z pola widzenia swoich obowiązków wynikających z kodeksu cywilnego, ustawy o prawach konsumenta czy ustawy o zapobieganiu nieuczciwym praktykom rynkowym lub przepisów o bezpieczeństwie produktów i o odpowiedzialności za produkt niebezpieczny. Z kolei klient dealera samochodowego lub komisu coraz częściej jest świadomy przysługujących mu praw i nie jest bezbronny w obliczu wad samochodu czy nienależycie wykonanej naprawy samochodu – zwłaszcza, gdy jest konsumentem.
Kancelaria prawa motoryzacyjnego zapewni należytą obsługę prawną dealera samochodowego, gdy chodzi o poprawne napisanie umowy sprzedaży samochodu lub sprawdzenie jej pod kątem tzw. klauzul abuzywnych oraz o prowadzenie sporu z klientem niezadowolonym z jakości samochodu lub jakości usług posprzedażnych. Natomiast dla użytkownika samochodu, któremu przydarzył się nierzetelny partner po stronie warsztatu lub dostawcy samochodu, kancelaria prawa motoryzacyjnego może okazać się niezbędnym wsparciem, aby wyegzekwować skuteczną naprawę lub wymianę wadliwego samochodu.
Z doświadczenia zebranego podczas pracy po stronie dystrybutora i dealerów ale także ich klientów, w JMS Legal wiemy, że kancelaria prawa motoryzacyjnego powinna mieć na koncie nie tylko wygrane procesy, lecz również sprawy zakończone polubownie. Dzięki umiejętnościom negocjacyjnym, na etapie przedsądowym kancelaria prawa motoryzacyjnego taka jak JMS Legal może dopomóc uniknąć zbędnego procesu. Natomiast gdy proces pomiędzy sprzedawcą samochodu a jego klientem staje się nieunikniony – kancelaria prawa motoryzacyjnego może okazać się niezbędna. Jeżeli zatem potrzebujesz, aby kancelaria prawa motoryzacyjnego z Trójmiasta reprezentowała Cię w sporze dotyczącym jakości samochodu w sprawie z obszaru Gdyni, Gdańska lub Sopotu – zapraszamy.
Kancelaria JMS Legal z Trójmiasta specjalizuje się w prawie motoryzacyjnym. Uważamy, że prawnik motoryzacyjny oprócz znajomości rzemiosła prawniczego, powinien mieć pasję do samochodów, niezależnie od tego, czy pracuje dla dealera samochodowego lub warsztatu niezależnego, czy też reprezentuje konsumenta. Jeżeli ma być skuteczny, prawnik motoryzacyjny powinien rozumieć jak funkcjonuje system gwarancyjny danej marki, jak ułożone są relacje na linii autoryzowany dealer – dystrybutor, wreszcie jakie są priorytety działu obsługi posprzedażnej; powinien współpracować z działem technicznym, aby potrafić należycie ocenić zasadność reklamacji klienta. Natomiast prawnik motoryzacyjny reprezentujący klienta serwisu ma dodatkowe zadanie: powinien rozumieć problem techniczny samochodu, z jakim boryka się klient. Prawnik motoryzacyjny, który potrafi zidentyfikować kwestie techniczne, będzie w stanie doradzić, czy w ogóle zachodzi odpowiedzialność dealera samochodowego lub komisu. Dlatego kancelaria JMS Legal może dopomóc prawidłowo sformułować reklamację wadliwego samochodu, zwłaszcza w sprawach z obszaru Gdyni, Gdańska i Sopotu.
Skontaktuj się z nami – chętnie Ci pomożemy!
Zadzwoń:
+48 58 710 77 67
info@jmslegal.pl poniedziałek-piątek w godz. 09:00-16:00